Ik help organisaties bij het vinden van hun beste positie in de markt. Want ik geloof dat organisaties die een verhaal vertellen waarbij de klanten en medewerkers zich herkennen en begrepen voelen (en dit ook toepassen) succesvol zijn. Iedere organisatie kan een echte MERKBAAS zijn.


Make your Brand a Boss
In 6 stappen:

  

STAP 1. ONDERZOEK

“Sell them what they want, tell them what they need.”



Ken jij jouw klant? Heel waardevol! Jij hebt vast een bak aan ervaring (en aannames) die je hoog-over checkt. Maar begrijp jij de problemen van jouw klant écht? En weet jij hoe jouw dienst/product hun behoeften invult?


Als je niet echt weet wat het onderliggende probleem/behoefte is, dan kun je ook geen verhaal neerzetten waarvan klanten (en medewerkers) zeggen: Yes; eindelijk een organisatie die mij snapt!


Wanneer ben je voor het laatst echt in gesprek geweest met jouw klant en/of medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat je het échte probleem begrijpt? Dit kan ik voor jou uit handen nemen. Of nog beter: we doen het samen en ik begeleid hier jou en jouw medewerkers in. 


Door te luisteren naar de klant en vooral door te vragen wat jouw klant echt belangrijk vindt en wat hem drijft. Niet alleen je externe klant, maar ook jouw (toekomstige) medewerkers. Zodat het verhaal van jouw organisatie intern gedragen en extern uitgedragen wordt. Dit zorgt voor een stevige positie in de markt omdat jouw klanten en medewerkers zich herkennen en begrepen voelen.

Zo weet jij precies wat jouw klanten willen en nog belangrijker ook waarom. En daarmee kun jij het verschil maken.



Stap 2. Positionering

"Jouw beste positie in de markt"



Na onderzoek en analyse van de organisatie, doelgroep, concurrentie en markt bepalen we wat de beste positie in de markt is. Zodat je een helder beeld en verhaal hebt. Een verhaal wat aansluit bij de behoeften van jullie klanten én bij wat jullie echt drijft. Een overzicht met een duidelijke richting hoe je jullie doelen kunt bereiken. 


Waarbij ik de essentie pak en vertaal op een eenvoudige manier. Zodat het voor alle doelgroepen begrijpelijk en herkenbaar is.


Een heldere stip op de horizon met wat in jouw markt, met jouw concurrenten en doelgroep(en) de beste positie is. Hoe jij je kunt onderscheiden en jouw doelgroepen kunt raken.



Stap 3. Marketingstrategie en business case.

"Follow the money"



Waar komen de centjes vandaan en hoe zorgen we ervoor dat je daar grip op krijgt? Zodat je weet waar je moet investeren om meer winst te behalen. Wanneer denkt jouw doelgroep aan jou? En wat zijn de momenten waarin jij het verschil kan maken voor jouw klant? Ook is het goed om inzichtelijk te maken wat het financieel oplevert.


We zetten een fundament neer met heldere doelen en KPI’s en bepalen de route hoe we daar komen. Geen wollige verhalen, maar duidelijke plannen.



Stap 4. Klantreis

"Waar kun jij het verschil maken voor jouw klanten?"



Doordat je weet wat jouw klant belangrijk vindt, waarom en wanneer, kun jij het verschil maken in het leven van jouw klant. Waardoor deze je eenvoudiger weet te vinden, meer tevreden is etc. We zetten de doelgroep centraal vanuit de klantreis. Waarbij we inzoomen op de meest belangrijke momenten (touchpoints) voor de klant en deze optimaliseren. Zo maak jij het verschil voor jouw klanten (en daarmee voor jouw bedrijf).



Stap 5. Contentstrategie

"Zodat het niet alleen een mooi verhaal is."




Maar een plan wat ook echt toegepast kan worden in de praktijk. Wat zijn de punten waarop jij je communicatie baseert? Zodat je direct een positie claimt en behoudt in het hoofd van jouw klant. 



Stap 6. Van plan naar uitvoering

"Kennis waar jouw team en organisatie van groeit en de kennis in huis blijft"



Samen met het team werk ik de vervolgstappen uit (de ‘hoe’ vraag). Daarbij bewaak ik het overzicht en houd ik het einddoel voor ogen. Oftewel: coaching on the job. 


Ik neem het team mee in het proces, zodat ze zelf de inzichten krijgen en hier ook zelfstandig mee aan de slag kunnen. Ik zet de medewerkers op een coachende en inspirerende manier in hun kracht. Waarbij ik de koers bewaak. Zodat jullie baas blijven van het merk.



 


Benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen?

Het lijkt mij leuk om samen met jou te kijken naar waar jouw organisatie staat en wat voor kansen er nog liggen. Wil jij hier graag eens met mij over sparren? Het kost je een kop koffie en een uurtje van je tijd. En hopelijk levert het voor ons beide een berg inspiratie op!


 


Wat anderen over mij zeggen.

Download hier mijn portfolio.